کد مطلب:29001 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

از فاطمه برای من عزیزتر












3189. امام علی علیه السلام:فاطمه علیها السلام را از پیامبر خدا خواستگاری كردم كه وی را به ازدواج من درآورد. پس گفتم:ای پیامبر خدا! من نزد تو محبوب ترم یا فاطمه؟ فرمود:«او نزد من از تو محبوب تر است و تو نزد من از او عزیزتری».[1].

3190. فضائل الصحابة - به نقل از ابو نجیح -:كسی به من خبر داد كه از علی علیه السلام بر منبر كوفه شنیده است كه می فرمود:وقتی خواستم نزد پیامبر خدا تقاضای خواستگاری كنم، ابتدا به یاد آورم كه من چیزی ندارم. سپس لطف و احسان پیامبر خدا و بزرگی پیوند با او را به یاد آوردم و فاطمه علیها السلام را خواستگاری كردم.

پیامبر خدا فرمود:«تو چیزی داری؟».

گفتم:نه.

فرمود:«سپر حُطَمی[2] تو كه در فلان روز به تو دادم، كجاست؟».

گفتم:پیش خودم است.

فرمود:«آن را بیاور».

آن را آوردم و فاطمه علیها السلام را به همسری من درآورد. وقتی فاطمه علیها السلام به خانه من آمد، پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:«صبر كنید تا من بیایم». پیامبر خدا، اجازه ورود خواست و عبایی یا مَلحفه ای بر روی ما بود. خواستیم برخیزیم؛ امّا پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:«در همان حال، سرِ جایتان باشید».

پیامبر خدا وارد شد و بالای سرمان نشست. ظرف آبی خواست كه آوردند. بر آن، برای بركت، دعا خواند. سپس از آن بر ما پاشید. آن گاه گفتم:ای پیامبر خدا! من نزد تو محبوب ترم یا فاطمه؟ فرمود:«او از تو نزد من محبوب تر است و تو از او برای من عزیزتری».[3].

3191. المعجم الأوسط - به نقل از ابو هریره -:علی بن ابی طالب علیه السلام گفت:ای پیامبر خدا! كدام یك نزد تو محبوب تریم؟ من یا فاطمه؟

فرمود:«فاطمه از تو نزد من محبوب تر است و تو از او برای من عزیزتری».[4].

3192. المعجم الكبیر - به نقل از ابن عبّاس -:پیامبر خدا بر علی و فاطمه علیهما السلام وارد شد، در حالی كه آن دو می خندیدند. وقتی پیامبرصلی الله علیه وآله را دیدند، ساكت شدند. پیامبرصلی الله علیه وآله به آنان فرمود:«چه شده بود كه می خندیدید و مرا كه دیدید، ساكت شدید؟».

فاطمه علیها السلام پیشی گرفت و گفت:این (علی علیه السلام) می گوید:«من از تو نزد پیامبر خدا محبوب ترم». من گفتم:نه؛ من از تو نزد پیامبر خدا محبوب ترم.

پیامبر خدا لبخندی زد و فرمود:«دختركم! نسبت به تو مهر فرزندی دارم و علی از تو برای من عزیزتر است».[5].









    1. خصائص أمیر المؤمنین:145/260.
    2. حطَمی یعنی آنچه كه شمشیرها را می شكند. گفته شده به مفهوم «پهن» و «سنگین» است، و گفته شده منسوب به شاخه ای از عبد القیس است كه به آنان «بنو حطمة بن محارب» می گفتند و سپرساز بودند.
    3. فضائل الصحابة:1076/631/2، مسند الحمیدی:38/22/1.
    4. المعجم الأوسط:7675/343/7، اُسد الغابة:7183/219/7.
    5. المعجم الكبیر:11063/55/11.